måndag 22 december 2008

De har ringt!!!

Tittskåpet heter historien jag skrev innan jag började med Djurhemmet Gläntan. Det är en thriller som utspelas i Sunne och som handlar om Angelika Brinke som drunknar första dagen på sin semester.
Efteråt hör Petra Hedlund, som drev en hobbyaffär tillsammans med Angelika, att hon varit deprimerad och att drunkningen var ett självmord.
Ingen tror på Petras teori, att hon mördades. Petra bestämmer sig för att rota i kollegans förflutna och upptäcker att det fanns många som hade skäl att mörda henne.
Frågan var bara vem som var kapabel att göra det.
Svaret på frågorna visar sig finnas i Petras hem.

Det är i stora drag vad romanen handlar om. Jag började jobba med den förra hösten och efter att ha låtit den ligga och vila sen i somras är den nu klar. Den blev 240 sidor lång!

I förra veckan skickade jag den till två förlag.
Och imorse ringde ett av dem och var nyfiken på att höra vem jag var! Han sa att han hade läst 75 sidor och att han hade haft svårt att lägga historien ifrån sig.
Min dröm är att ge ut en bok så det känns helt fantastiskt att få respons på det jag har lagt ner så oerhört många timmar, så mycket vilja och energi på.
Jag fattar fortfarande inte att de har ringt. Men det har de!
Om det blir någon fortsättning på samtalet återstår att se. Men oavsett vad som händer var det här en oerhörd kick!

Sen ett par månader tillbaka skriver jag på uppföljaren till Tittskåpet, som jag tidigare skrivit en del om. Den heter Djurhemmet Gläntan. Dessutom har jag idéer till två uppföljare liggande i bakhuvudet... Idéerna verkar aldrig ta slut! Det är så sanslöst roligt att skriva, att leva sig in i fantastin, att gå in i en annan människas huvud och låtsas vara någon annan. Det är nog lite som att gå på maskerad!
Och inte blev det direkt tråkigare efter samtalet i morse!

/Karina

2 kommentarer:

Annika sa...

Det var väl den bästa julklappen..... hoppas det utvecklar sig åt rätt håll.... Vill bara kika in till dig o önska dig en Fröjdefull Jul & Ett Gott Nytt 2009... kram Annika

Annas infall sa...

Jag är både glad och mycket stolt.....tänk att min kompis och vän har fått tt manus läst av ett förlag!!! Häftigt, coolt, kul och spännande.
Kram: Anna