fredag 16 maj 2008

Plastmatta


När jag var yngre var jag väldigt pysslig med att virka, sticka och ibland till och med brodera. Tyvärr har jag tacklat av rätt ordentligt på den fronten. Virka har väl hänt, men det var väldans länge sedan jag stickade. Och jag skulle nog aldrig komma på tanken att brodera - jag tycker verkligen att det är pytontråkigt.

Men virkningen återupptog jag faktiskt, åtminstone tillfälligt, i vintras, efter ett besök på ett återvinningsvaruhus härhemma. Där hittade jag nämligen mängder av plastband i vitt, limegrönt (min absoluta favvofärg) och blåturkos. Då kom jag på att jag skulle virka en plastmatta.

Glad i hågen satte jag mig framför teven och började virka (ett bra medel för att inte somna, kan jag tillägga).
Då gjorde jag en ny upplevelse - jag blev svett! Att bli svett av att virka - det trodde jag faktiskt aldrig att jag skulle uppleva! :-) Det var ju så förbaskat tungt att virka med platsband.
Men det ordnade sig det med när någon sa åt mig att doppa virkkroken i lite matolja.
Hur som helst, så här blev resultatet!

Ha en skön helg!

/Karina

2 kommentarer:

Annika sa...

Jättesnygg matta!!!! Vilket jobb! Fint med spetsmönster, har bara sett randiga förut. Tipset med matolja var bra, jag kommer ihåg mamma virkade med plast men hon använde handsalva eller vaselin. Tjuvbloggar lite på jobbet i natt. Sov gôtt. Annika

Livsresande sa...

Oj, länge sen du skrev detta inlägg men vilken snygg plastmatta. Letar mönster till snygga mattor av plast och såg som liten en äldre dam virka med plastband men hon använde såpvatten för att få flyt. Hon gjorde stora runda mattor i olika färger... men har tyvärr aldrig sett någon annan använda hennes teknik så ska leta vidare! Tack för titten! God Jul!
Marie