fredag 9 maj 2008

Köket




När vi flyttade in i huset för fyra år sedan var köket riktigt risigt och nergått som ni kan se på de här bilderna. Golv och köksskåp var fulla av råttskit, det var helt enkelt jätteäckligt. Men ändå ville vi inte riva ut det gamla köket. Jag tycker att gamla kök (nåja, det är inte äldre än från 1950-talet men ändå) är charmiga även om de inte är lika praktiska som nya!


De är en del av husets själ och så länge det håller ihop och vi bor kvar kommer förmodligen också vårt kök att finnas kvar.

Så vad gör man då? Vi bestämde oss för att renovera det som var så gott vi kunde. Vi bytte bänkskivor, kakel, spis, kyl och såna saker. Resten målades om.
Min dröm har alltid varit att ha ett rutigt golv i svart och vitt. Men när vi hade satt upp kaklet och jag hade målat luckorna insåg jag att svart och vitt inte funkade. Jag funderade en stund - och kom på att jag kanske kunde lasera golvet i samma färger som kaklet.
Sagt och gjort. Drygt en vecka senare hade jag laserat golvet. På köpet fick jag två knän som värkte dygnet runt de följande veckorna :-). Men det var värt varje minut!



När vi flyttade in var muren tapetserad. Vi lät en murare göra om den precis som han ville. Mitt enda önskemål var att den skule vara rappad och att man skulle kunna sätta värmeljus där nånstans. Och jag är jättenöjd med det han fick till!



Trevlig pingst!
/Karina

2 kommentarer:

Annika sa...

Vad kul att Ni sparade köket. Det blev ju jättefint. O golvet sen, vilket megajobb att ligga där o tejpa o måla. Duktigt!! Fiffigt med hyllorna i muren. I vår lillstuga där sonen bor sparade vi också ett 50-talskök när han renoverade. Ska försöka smyga ut nån dag han inte är hema o ta några kort har jag tänkt. Han har det så fint.

Nettan sa...

Tack för titten hos mig !
Kul med ännu en NY blogg för MIG !
Vilket jobb ni har lagt ner i erat kök =0) & eran katt Bosse är så söt !
Näpp, ska kika mer hos dig..
Kram Nettan