tisdag 30 september 2008

Djurhemmet Gläntan

Jag är en stor djurvän. Så vad passar då bättre än att ha dem med i mina berättelser?
För ett par veckor sedan började jag skriva på en längre historia som för tillfället heter Djurhemmet Gläntan.
Det handlar om en djurförening som ska öppna ett djurhem för hemlösa katter och hundar och historien börjar med att föreningen åker för att titta på en lokal på en större gård utanför Sunne.
Det är enorma uthusbyggnader och av en slump träffar de på ett lik i en annan del av lokalen. En kvinna som är hängd.
Efter många om och men bestämmer sig ändå föreningen för att inreda djurhemmet på gården. Kvinnans exman anhålls som misstänkt för mordet och man tror att saken är ur världen.
Föreningen jobbar på med lokalen trots att historiens huvudperson Emma inte riktigt känner sig bekväm med varken lokalen eller sonen till mannen som äger gården. Han är en otrevlig överklasskille som gör allt för att göra livet surt för föreningen. Givetvis uppstår känslor mellan de här två så småningom och Emma tycker att livet börjar kännas bättre igen.
Plötsligt hittas Marita, föreningens ordförande död i djurhemmet.
De inser att en mördare går lös. Frågan är bara vem han är......

Så har jag tänkt mig min historia i stora drag just nu. Men den kommer förmodligen att ändras många gånger innan den är klar!

/Karina

3 kommentarer:

Annika sa...

Jisses jisses vilka intriger du hittar på.... spännade att få se resultatet så småningom..... lik både här o där... det gillar jag... läser ju nästan bara deckare.... o byrån där i förra... underbar.... Kram Annika

Älfgärdet sa...

Du lever ju min dröm! Jag njuter också av att skriva men tyvärr räcker min tid just nu inte till att fokusera på det. Det finns så mycket som jag vill! Din historia låter som om den kan bli väldans bra!

Granne med Selma sa...

äntligen! Ett inlägg om din skrivarinspiration! :-)
Kram