söndag 19 april 2009

Trädgårdsdax

Inte för att jag är någon fena på trädgård. Men jag tycker att det är himla kul att pyssla, lite sådär lagom. Speciellt på våren.
Det här har jag pysslat med:
1. Sått tagetes. Alltså, jag fattar inte varför många inte tycker om Tagetes. Den är hur enkel som helst att odla, den blommor hela sommaren och finns i flera fina färger. Att den är enkel att odla kan jag intyga. Titta på de här små växterna som tittar upp ur jorden trots att jag sådde dem så sent som i förregår!
2. Planterat om Klematis - för femte gången! Nu har de snart varit i varje hörn av trädgården. Inget ställe har varit varmt nog för att de ska börja växa ordentligt. Men nu sitter de i ett sydvästhörn där det blir kokhett. Nu var det väl katten om de inte ska börja växa :)

3. Sått fler blommor. Förutom Tagetes också Stockros, Nimesia, Lobelia, Lejongap och Blomma för dagen.

4. Planterat några Penséer. Visst är de söta!
Nu ska jag gå ut och sätta mig i solen en stund.
/Karina

3 kommentarer:

Granne med Selma sa...

jag önskar sååååå att jag ska vända min avoghet mot tagetes... Det är ju egentligen en fantastisk blomma. Kanske - jag säger bara kanske - kommer jag att sätta någon i år... Fast det tar hårt att behöva bryta ett löfte jag gett till mamma - "Aldrig en tagetes i min trädgård!" *HAHA*

fast visst blir man sugen när man ser hur du pysslat med sådd och annat... Nej! Nu har jag bestämt mig! Imorgon köper jag en fröpåse!... kanske...

Annika sa...

Ja nu påtas det både här o där.... tagetes tycker jag inte om doften på..... plockade massor av utblommade ett år för att färga med o jag tyckte doften satt i fingrarna i flera veckor... men dom är ganska fina att se på..:) ha en skön helg.. Kram Annika

Annas infall sa...

Tagetes kan skrämma bort råddjur.... för de luktar så starkt...har jag hört.
Själv så blir det krasse... rena mumsbiten antar jag.
Vi hörs hej svejs.....